Plantenhanger haken

Plantenhangers. Je ziet ze overal, van leuke koffiezaakjes tot voor de ramen van de bomma. En ze zijn nog eens makkelijk zelf te maken! Je hebt misschien al eens gehoord dat je ze via de macramé-techniek kan maken, maar je kan ze ook haken! En dat is wat ik jullie vandaag ga leren! (Ook voor beginnende hakers)

Hier volgt een uitgebreide beschrijving voor het haken van de plantenhangers. Kan je best al goed haken en ben je bekend met termen als ‘lossen’ en ‘opzetlus’. Dan raad ik je aan om de korte werkbeschrijving te raadplegen die je hier kan vinden of op de freebies-pagina.

Voor de plantenhangers gebruikte ik haaknaald nummer 3 en gebruikte ik katoen. Een toerenteller kan handig zijn, maar je kan ook streepjes trekken op een blad.

Stap 1
Maak de opzetlus. Leer hier hoe je dat doet.

Stap 2
Je haakt nu 6 lossen. Hoe je dat doet leer je hier.

Stap 3
Maak dan de ketting van lossen vast zodat je een lus krijgt. Dit doe je door een halve vaste te haken. Hier wordt dat duidelijk uitgelegd. In dit filmpje haakt de vrouw veel halve vasten. Jij moet maar één halve vaste haken om de ring te sluiten. Je neemt dus je haaknaald en haalt die door het uiteinde van de ketting van lossen.

Stap 4
Haak dan 6 vasten in de ring. Hoe je dat doet, zie je hier.

Stap 5
Haak in elke steek nu 2 vasten zodat je in totaal 12 vasten hebt.

Stap 6
Haak nu 2 lossen en maak dat vast in de volgende steek met een vaste.

Stap 7
Haak nu 4 lossen en maak dat vast in de volgende steek met een vaste.

Stap 8
Haak nu 6 lossen en maak dat vast in de volgende steek met een vaste. Herhaal dit nog 1 toer.

Stap 9
Als wat je nu gehaakt hebt, de onderkant van jouw potjes rijkelijk omvat haak je nu 4 lossen en maak je dat vast in de volgende steek met een vaste. Als je de onderkant van de plantenhanger nog groter wilt maken ga je met 6 lossen door en kies je op een ander moment om met de 4 lossen te beginnen.

Stap 10
Blijf verder gaan tot de plantenhanger hoog genoeg is zodat jouw bloempotje erin past!

TOUWTJES
Stap 1
Knip 6 gelijke touwtjes af die je kan dubbel vouwen.

Stap 2
Knoop deze vast aan het netje.

Stap 3
Maak vanboven een knoop om het te kunnen ophangen.

Stap 4
Knip 6 kleinere gelijke touwtjes af om vanonder aan het netje te bevestigen.

VARIATIES
Je kan ook met verschillende kleuren katoen werken.

Je kan parels toevoegen.

Je kan met een ander soort touw werken om de plantenhanger op te hangen.

Als er nog vragen zijn mag je altijd een reactie achterlaten of me een mailtje sturen!

Liefs
Christine

Advertenties

Een gedachte over “Plantenhanger haken

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.